Razítko

Nauč se s 3D tiskem a vytvoř si razítko vlastního motivu či vlastního textu.
Autor
Soňa Juračková
Stroje
3D tiskárny
Věkové kategorie
12-15
Trvání
90 minut
Sdílet lekci

I. Uvedení do tématu

O čem to je?

Na začátku lekce představím studentům projekt a k čemu se mají dopracovat. Co vše budeme potřebovat a co vše si sami vyzkouší. Předvedu již zhotovený výtvor a vyzkouším jeho funkci tzn. ukázat funkčnost přenosu akrylové barvy pomocí razítka z 3D tisku na papír.

Poté se vrhneme na seznámení se stroji a materiály. Samotné učení se s programy představím pomocí obrazovky na zdi, propojené s mým počítaček. Každý student sedí u svého notebooku a zkouší současně se mnou různé funkce. Je důležité žáky obcházet a hlídat si, zda vše chápou a stíhají.

Postup lekce

  1. Úvedení do tématu
  2. Úvod
  3. Tvorba návrhu
  4. Postup modelování
  5. PrusaSlicer (menší představení s programem)
  6. 3D tisk
  7. Fotodokumentace
  8. Závěr

 

Procvičovaná látka

V této lekci si žáci procvičí následující látku:

  • 3D modelování
  • 3D tisk
  • PrusaSlicer
  • TinkerCad

Materiál

  • Filament PLA

Software

  • TinkerCad
  • PrusaSlicer

II. Úvod

Začínají prázdniny a do toho se samozřejmě počítá dovolenkování, ať už jedete někam do ciziny či objevujete krásy země české.

Často se nakoupí různé suvenýry a po návratu domů se rozdají nejbližším. Kolikrát ale udělá člověku větší radost dopis či pohled. Ať už dětem na tábor, nebo prarodičům na venkov.

S razítkem, které si vytvoříme je možné se na konec dopisu podepsat v podobě otisku, ale také dozdobit okolí textu různými motivy.

Výhodou je i velikost razítka, takže se vleze dokonce i do peněženky a nebude problém jej najít.

 

III. Tvorba návrhu

  • Online program TinkerCad. Z bočního panelu, ve kterém máme možnost využít různých tvarů, si každý zvolí krychli
  • Pomocí kliknutí a tvar a kliknutím na modrou plochu, přemístíme objekt na hlavní pracovní plochu
  • Co je v tomto programu důležité, je bílá popsaná krychle v levém horním rohu
  • Pomocí kliknutím a táhnutím myši měníme pozici pohledu n plochu (SHORA X ZDOLA, ZEPŘEDU X ZEZADU, ZPRAVA X ZLEVA)
  • Kliknutím na bílé čtverce okolo objektu (červená krychle) měníme rozměry a výšku pomocí zobrazených okýnek hodnot udávaných v milimetrech
  • Kliknutím, držením a posouváním myši můžeme měnit velikost, aniž bychom někam psali přesné hodnoty
  • V programu si každý vytvoří obdélníkovou či čtvercovou podstavu ve výšce 3 mm
  • Výšku nastavíme pomocí kliknutí na bílý prostřední čtverec a potvrdíme klávesou ENTER
  • Kliknutím na bílé čtverce po stranách, nastavíme velikost podstavy razítka (ideální hodnoty 30x50 mm)
  • Z bočního panelu označíme ikonu "další vrstvy" a klikneme na obdélníkovou podstavu, kterou jsme si vytvořili
  • Objeví se nám další vrstva barvy žluté
  • Nyní přichází na řadu nejdůležitější část razítka, a to otiskovací plocha
  • Pokud bude tiskářský motiv naše jméno či přezdívka, zvolíme v pravém paneli "TEXT" a pomocí držení myši přeneseme na žlutou pracovní plochu
  • Text žmeníme pomocí pole, které se nám otevřelo. Klikneme na políčko "TEXT" a můžeme napsat, co chceme, poté potvrdíme klávesou ENTER
  • Kliknutím na prostřední bílý čtverec, změníme výšku tiskátka na 2 mm (můžou být i 3 mm)
  • Dalším krokem otočíme námi vytvořené slovo o 180 stupňů, aby se nám razítko otisklo jako čitelný text
  • Pomocí označení našeho textu se objeví černá šipka
  • Klikneme na šipku a držením myši rotujeme, dokud neuvidíme hodnotu 180
  • Označení všeho, co jsme zatím vytvořili, seskupíme objekty v jeden celek pomocí ikony "SESKUPIT", nebo klávesovou zkratkou Ctrl+G
  • Ikona seskupení se nachází v horní šedé liště na pravé straně
  • Poté, jak již víme, pomocí černé rozační šipky otočíme sjednocený objekt opět o 180 stupňů, textem dolů
  • Pomocí známé ikony "další vrstva", vytvoříme kliknutím na ikonu a na objekt novou žlutou pracovní plochu
  • Pomocí bočního panelu tvarů, vybereme válcovitý tvar, který nám vytvoří držák na razítko
  • Klikneme na tvar a přesuneme na náš objekt
  • Opět pomocí bílých čtverců kolem válce, nastavíme rozměry
  • Prostřední čtverec udávající výšku držáku, nastavíme na 20 mm
  • Rohové bílé čtverce nastavíme na 10x10 mm a válec přesuneme doprostřed červeného obdélníku

Opět označíme všechny námi vytvořené tvary a klikneme na ikonu "seskupit"

  • Abychom ušetřili filament (materiál) a čas tisku, můžeme držák vytvořit dutý, a to pomocí vložení díry
  • Přeneseme tedy z bočního panelu opět tvar válce na pracovní plochu
  • Označíme nový válec a změníme jeho výšku na 20 mm, podobně, jak u prvního (pomocí prostředního bílého čtverce)
  • Poté změníme rozměry (pomocí spodních, bočních bílých čtverců) na 5x5 mm
  • Pomocí myši přesuneme nový válec přímo doprostřed původního červeného a klikneme na ikonu "DÍRA". Díky tomu se nám dané těleso promění v díru, kde tiskárna nebude tisknout
  • Poté opět označíme všechna tělesa a opět seskupíme do jednoho objektu
  • Nad bočním panelem máme na výběr ze tří možností, klikneme na ikonu "EXPORT"
  • Hotový návrh se exportuje ve formátu .stl

IV. Postup modelování

  • Pokud nechceme jako razítko text, je možné si buď vybrat daný tvar z bočního panelu, či si přímo nakreslit autorský motiv
  • Boční panel nám nabízí vlnkovitý tvar, na který klikneme a přeneseme jej na pracovní plochu
  • Objeví se nám nová plocha, na které můžeme začít kreslit
  • Kreslíme pomocí držením a táhnutím myši
  • Pokud se nám daný motiv nelíbí, pomocí ikony "SMAZAT" v levém dolním rohu, motiv odstraníme a můžeme začít znovu
  • Pokud jsme s návrhem spokojeni, klikneme na ikonu "HOTOVO" v pravém dolním rohu
  • Nemusíme motiv udělat jedním tahem, všechny tahy se nám výsledně stejně spojí
  • Kliknutím ikony "HOTOVO" se vrátíme zpět do možného modelování motivu
  • Pokud jsou rozměry motivu příliš malé, je možné roztáhnout pomocí rohových bílých čtverečků
  • Pomocí ikony "NOVÁ VRSTVA" vložíme na námi nakreslený motiv novou pracovní plochu
  • Z pravého panelu vybereme opět válcové těleso a vložíme na novou pracovní plochu
  • Válec neboli držák změníme na výšku 20 mm (kliknutím na prostřední bílý čtverec)
  • Pomocí spodních bílých čtverečků změníme rozměry na 10x10 mm
  • Vytvoříme si nový válec, opět z nabídky bočního panelu a vložíme na pracovní plochu
  • Dalším bodem změníme výšku nového válce na 20 mm
  • Poté změníme rozměry na 5x5 mm (vše opět pomocí bílých čtverečků kolem tělesa)
  • Válec přesuneme pomocí myši přímo doprostřed držáku, tedy původního válce a klikneme na ikonu "DÍRA", díky které se nám držátko stane dutým
  • Označíme všechny objekty, které jsme vložili na pracovní plochu a klikneme na ikonu "SESKUPIT"
  • Nad panelem těles vidíme tři možnosti (import, export, odeslat do...)
  • Klikneme na ikonu "EXPORT"
  • Hotový návrh se exportuje ve formátu .stl

V. PrusaSlicer (menší představení s programem)

  • Zdarma stažený program PrusaSlicer otevřeme a vložíme do něj vyexportovaný soubor, který jsme si vytvořili v TinkerCadu, pomocí ikony "krychle s pluskem"
  • Najdeme vyexportovaný soubor a vložíme do programu
  • Zde je možné objektem pohybovat po desce, kde chceme, aby se nám na 3D tisku razítko začalo tvořit
  • Doporučuje se posunout spíše ke kraji, jelikož uprostřed desk je tisk nejpoužívanější a je možné, že se nezdaří
  • Důležitým krokem je nastavit tisk na správný model tiskárny (mini, 3S a podobně). Pokud nevíte, jak to zjistit, podívejte se na samotnou tiskárnu, na které je to oranžovým písmem napsáno
  • Stejně tak se zde nastaví užívaný filament (materiál, ze kterého se vytiskne náš výtvor), který je už nejspíše napojený k tiskárně
  • Správné nastavení filamentu poznáme tak, že na klibku filamentu jsou písmenka, která označují tloušťku či materiál. Nejčastěji se požívá filament PLA, ale je vždy dobré si vše překontrolovat
  • Jakmile máme vše překontrolované, pokračujeme na další krok
  • V pravém dolním rohu klikneme na nabízenou ikonu "slicovat"
  • Poté klikneme na stejné místo "exportovat na SD kartu/flash disk" (v tomto případě musí být v počítači pripojena SD karta či flash disk)

VI. 3D tisk

  • Poté bezpečně vypojíme z počítače SD kartu/flash disk a vložíme do 3D tiskárny, kde se nám už samo nabídne tisknout daný objekt
  • Potvrdíme prostředním tlačítkem na tiskárně a vyčkáme na první tahy, abychom případně mohli tisk přerušit, pokud by vše nebylo O.K

VII. Fotodokumentace

  • Hotový výrobek sundáme z tiskářské desky a poté očistíme a nachystáme pro další tisky
  • Ze zkušenosti je lepší na razítkové otisky použít akrylový fix, který má ideální hustotu barvy a jednoduše se tak obtáhnou detaily

VIII. Závěr

V této lekci měli žáci možnost vzkoušet si a seznámit se s novými stroji a materiály a pokusit se o návrh vlastního funkčního razítka. Bohužel se setkali i se závadami na tisku a musel se projekt zadat znovu, ale aspoň si zkusli, co se může přihodit, jak to vyřešit či jak se tomu případně vyvarovat.

Samozřejmě se lekce neobešla bez zmatenců, ale mohu říct, že jsem pracovala s velmi milou a trpělivou třídou, tudíž jsem pomohla každému kdo potřeboval, bez různých výkřiků a hluků.

Na konci si většina vyzkoušla tisknout své vlastní motivy, pomocí akrylové barvy ve fixce si mohou své otisky jakkoliv odprezentovat, či navrhnout, co by se na lekci či výtvoru dalo zlepšit.

Autor
Soňa Juračková
Stroje
3D tiskárny
Věkové kategorie
12-15
Trvání
90 minut
Sdílet lekci

Chceš mít přehled o nových tutoriálech, lekcích nebo kurzech?

Upravit