Nábytek potřebujeme všichni

Petra Mlejnková stála před kariérou v jaderné bezpečnosti. Jenže pravidla a tabulky jí nedaly prostor pro kreativitu. „Chyběla mi možnost něco tvořit rukama, nejen jet podle zákonů,“ říká. A tak se postupně vrátila k vystudovanému designu nábytku a založila značku Karlen, která staví na pravém dřevu, udržitelnosti a minimalistické eleganci.

Cesta nebyla přímočará. Na Erasmu ve Finsku dostala poprvé možnost navrhovat i vyrábět vlastní prototypy. „Dali nám kus stromu a zadání navrhněte a vyrobte stoličku. Tam jsem zjistila, že design není jen o navrhování od stolu u počítače, ale že si to člověk může vyzkoušet.“ Od té doby si Petra prototypuje sama – aby věděla, že návrh funguje, než zamíří k truhláři.

Dnes stojí za nábytkem, který se dá snadno složit, rozložit a přestěhovat. Kvalitnější IKEA. Od jídelního stolu, který se vyvíjel pět let, až po čalouněné křeslo, které Petra představila na světové přehlídce v Miláně.

Na křesle si vyzkoušela i nové technologie. Kostru vyrobila na CNC fréze ve FabLabu z překližky, kterou pak slepila. „Byl to super zážitek, ale chtělo by to víc projektů, abych si stroj pořádně osvojila,“ popisuje. Nakonec konstrukci nechala očalounit – a první prototyp byl na světě.

Můj největší f*ck-up? Vzít na světovou výstavu nábytku křeslo, který ještě nebyl úplně hotový. Ale uklidnilo mě, když jsem viděla, že i velký firmy nejsou úplně dokonalý a ne vždycky všechno vyjde na čas.

A jakou nejlepší radu dostala v Hobbylabu? "Buď opatrná, je to nebezpečný."

 V podcastu se dozvíte, proč Petra nesnáší dřevotřísku, co všechno obnáší mít vlastní značku, i jak může FabLab nebo Hobbylab změnit přístup k designu. A taky proč je největším mýtem o prototypování to, že je snadné.

Sdílet článek

Chceš mít přehled o nových tutoriálech, lekcích nebo kurzech?

Upravit