Asambláž na motivy přírody
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/900_1200/1353.png)
I. Uvedení do tématu
O čem to je?
3D modelace rozvíjí prostorovou představivost, technika 3D tisku je inovativní a rychlý způsob, jak model převést z 2D prostředí do 3D reálného světa – žák je stavěn do role „stvořitele“. Obecné téma příroda nutí žáka přemýšlet nad významem tohoto pojmu a uvědomovat si její přítomnost a podstatu. Specifikace tématu může navazovat na přírodopis, biologii či environmentální výchovu v aktuálním probíraném tématu. Téma je záměrně dosti široké, umožňuje diskuzi na počátku kurzu k případnému upřesnění, potřebují-li to žáci. Technika asambláže skupině umožní vytvořit společný „objekt“, což má také vliv na stmelení kolektivu. Výsledný obraz si mohou pověsit ve třídě a vždy si připomenout společný zážitek z objevování a tvoření.
Postup lekce
- Uvedení do tématu
- Úvod
- 3D modelování
- 3D tisk
- Dokončení práce
Procvičovaná látka
V této lekci si žáci procvičí následující látku:
- Prostorové myšlení
- Orientace v rozhraní programu TinkerCad
- Orientace v programu PrusaSlicer
- Jemná motorika
- Představivost
- Fantazie
- Kolektivní myšlení a spolupráce
Materiál
- Kukuřičný filament
- Deska
- Tavící pistole
- Sprej
- Fixy
Software
- TinkerCad
- PrusaSlicer
II. Úvod
Zde v úvodu se žáci představí se amotnou technikou asambláže, objasnění specifik, příklady umělců a také jejich prací (např. Karel Nepraš, Jaroslav Vožniak, Jiří a Běla Kolářovi). Zde je prezentace která se dá využít: (https://is.muni.cz/el/ped/jaro2014/ZS1BP_VVP3/um/asamblaz.pdf) Také se představí s tématem samotné tvorby, tj. s přírodou a jejími specifikacemi (organická, anorganická, mikroorganismy, vesmírná tělesa). Fantazie je pro žáky neomezenou součástí, nemá meze. Také může daná práce vycházet z materiálů co se aktuálně probírají např. v Přírodopise. Také se musí popsat práce s 3D modelem v programu, jeho tisk a celkové chystání podkladu pro celkovou asambláž, poté její aranžování a dotvoření fixama. Zároveň se musí popsat celková práce v programu TinkerCad, její základní funkce např. jako ovládání pohybu na ploše, přibližování, umístění objektů...
III. 3D modelování
Příklady všech možných tvarů
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1273.png)
Kreslení v ploše (funkce "klikihák")
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1274.png)
Výška max. 5 mm
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1275.png)
Uložení: Exportnout, zahrnout vybraný tvar a uložit jako .obj/.stl
(cca 15 minut před koncem, ti kteří to mají hotové dřív zkouší další modely)
(cca 10 minut před koncem se vysvětlí, jak se model uloží, připraví do PrusaSlicer a vloží na USB flash disk)
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1276.png)
Import souboru do programu PrusaSlicer
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1277.png)
Po vložení slicovat, program sám ukáže jak dlouho se daný model bude tisknout (pokud to trvá déle než 15 minut tak je potřeba ten model zmenšit)
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1278.png)
Exportovat G-code, vložit na flash disk, flash disk poté vložit do 3D tiskárny (Před tikem očistit plochu, na kterou se tiskne, nechat žáky zkontrolovat první vrstvu tisku zda vše probíhá správně).
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1279.png)
IV. 3D Tisk
Po zkontrolování 3D tisku jdou žáci ven připravit, také jinak nasprejovat, podklad pro asambláž
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1350.png)
V. Dokončení práce
Po dokončení 3D tisku si žáci přilepí tavnými pistolemi svá díla na podklad a následně dotvoří celé dílo fixama, nakonec po sobě uklidí svou pracovní plochu
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1351.png)
![](https://www.fablabuniversity.cz/data/blocks_files/1352.png)