V minulém příspěvku jsem se věnoval tomu, jak vybrat svůj vysněný projekt. Věřím, že jste se s výběrem posunuli alespoň o krok dál a už přemýšlíte nad tím, jak ho budete realizovat. Výběr projektu je velmi důležitý proces, realizace projektu pak zpravidla nejdelší, nejkreativnější a nejzábavnější etapou. V soutěži máte k dispozici primárně dva moderní výrobní digitální stroje – 3D tiskárnu a laserovou řezačku. Už ze samotného názvu – digitální – plyne, že se tyto stroje ovládají prostřednictvím počítače a využívají digitální data. Zjednodušeně lze říci, že aby stroje věděli, co mají dělat, potřebují k tomu od nás pokyny. I když to může na první pohled znít složitě a pracně, je ovládání zmíněných a dalších podobných strojů naopak velmi jednoduché. Pracovní postup při práci s moderními digitálními stroji vypadá následovně.

Typický pracovní postup při práci s digitálními výrobními stroji, zde uvedený na příkladu 3D tisku (model Baby Groot).
Z výše uvedeného obrázku je zřejmé, že prvním krokem tvůrčího procesu je příprava dat. Pro 3D tisk potřebujeme 3D model a pro laserové řezání nebo gravírování zpravidla vektorovou grafiku. Oba formáty dat se dají získat hned několika způsoby. Data můžeme sami vytvořit v příslušných softwarech, stáhnout si je z volně dostupných databází nebo využít již fyzicky existující výrobky a převést je na digitální data (například pomocí 3D skeneru). Příklady volně dostupných databází jsem uvedl v předešlém příspěvku, 3D skener je dostupný ve FabLabu a po domluvě jej při své práci můžete využít, nejpravděpodobněji se však vrhnete do vlastní tvorby dat. Z tohoto důvodu jsem dal dohromady seznam softwaru, který se vám určitě bude hodit.
3D modelování
- Tinkercad – Na první pohled velmi jednoduchý, ale zároveň velmi intuitivní a efektivní nástroj nejen pro 3D modelování. Kromě prostředí pro 3D modelování, ve kterém modelujete kombinováním předem definovaných tvarů, obsahuje i simulátor elektrických obvodů nebo třeba modelář Minecraft. Je k dispozici online ve webovém prohlížeči a zdarma. Doporučuji jej využívat pro rychlé prototypování jednodušších tvarů. Určitě vám jej doporučuji alespoň vyzkoušet, Tinkercad rozhodně není jen pro děti.
- Fusion 360 – Další software za stáje společnosti Autodesk nabízející funkce umožňující i profesionální používání. Kromě 3D modeláře obsahuje prostředí pro CAM, renderování nebo simulace. Kromě parametrického modelování využívaného zejména ve strojním inženýrství a dalších technických odvětvích umožňuje uživateli i volnoplošně modelovat a snadno tak tvořit organické tvary jako například postavy nebo ergonomické součásti. Pro studenty a osobní použití je po registraci rovněž zdarma.
- Blender – Pravděpodobně nejrozšířenějším softwarem pro volnoplošné modelování je Blender. Tento open-source program nabízí uživatelům nekonečné možnosti použití, a to od 3D modelování přes animaci až po vizuální efekty. Oproti Tinkercadu a Fusion 360 se jedná o podstatně složitější program, který vyžaduje hodiny studia. Výstupy z Blenderu nicméně mohou být vskutku fascinující.
Vektorová grafika
- Inkscape – Open-source program pro tvorbu vektorové grafiky, který je volně k dispozici, a to i pro komerční použití. Inkscape nabízí přívětivé uživatelské prostředí lokalizované do češtiny a nativně pracuje se souborovým formátem svg. Je vhodný i pro ty, kteří se s tvorbou vektorové grafiky ještě nesetkali.
- CorelDRAW – Celosvětově známý populární grafický editor. Tento software nabízí pokročilé funkce vhodné kromě vytváření vektorové grafiky i pro úpravu fotografií, převod rastrové grafiky na vektorovou nebo grafický návrh webových stránek. Program je nicméně placený. Ve FabLabu je dostupný u počítačů ovládajících laserovou řezačku. Pokud se jej tedy rozhodnete použít, nemusíte si lámat hlavu s převodem do jiných souborových formátů.
- Adobe Illustrator – Další placený program pro tvorbu vektorové grafiky. Jedná se o celosvětově nejpoužívanější vektorový editor. Lze jej získat jako součást balíčku Adobe Creative Cloud, který je mimo jiné dostupný i za zvýhodněné předplatné pro studenty.
Programy pro tvorbu vektorové grafiky můžete použít i pro řezací plotr – stroj umožňující výrobu nálepek nebo třeba potisků na trička. Řezací plotr můžete v soutěži využít také, je však nutné absolvovat školení nad rámec soutěže.
I když se vám může práce ve výše uvedených softwarech zdát zpočátku složitá, nevěště hlavu, všechny poskytují uživatelům obsáhlou nápovědu. Kromě toho existují ke každému z programů stovky tutoriálů na Youtube, či bezplatné kurzy na vzdělávacích platformách jako je třeba Udemy. Tak hurá do toho!
0 komentáøù