I. Uvedení do tématu
O čem to je?
Technik na učení slovíček je hodně a jsou mezi nimi méně i více účinné. Všichni žáci se během svého studia musí učit minimálně dva cizí jazyky. A do každého z nich slovíčka. Snahou učitelů je pak vymyslet metody, jak udělat učení slovní zásoby zábavnější než jen obyčejné šprtání, které často nezůstane v dlouhodobé paměti žáků. Jednou z těchto efektivních metod učení je učení slovíček hravou formou vyprávěním příběhů, které zároveň rozvíjí fantazii žáků.
Jelikož příběhy vytváří sami a snaží se i pobavit ostatní, snadněji jim pak uvíznout slovíčka z příběhů v hlavě. Klidně můžete zapojit krátkou hru na začátku každé hodiny. Kostky můžete připravit na téma lekcí, které aktuálně probíráte a používat je opakovaně.
Postup lekce
- Zvolení tematického okruhu slovíček
- Tvorba piktogramů
- Stažení modelu kostky
- Import kostky a piktogramů do Tinkercadu
- Vytvoření 3D modelu na tisk
- Příprava dat na 3D tisk
- 3D tisk
- Hra
Procvičovaná látka
V této lekci si žáci prakticky procvičí tuto látku a dovednosti:
- práci ve skupině
- učení slovíček cizího jazyka
- komunikační dovednosti
- představivost
- pohotové jednání
- vytváření 2D grafiky v Inkscapu
- 3D modelování v Tinkercadu,
- 3D tisk.
Materiál
- Filament PLA různých barev
Stroje
- 3D tiskárna (v této lekci je postup demonstrován na tiskárně Prusa MK3S)
Pomůcky
- Vteřinové lepidlo
- Gumičky nebo svorky
- Papír, tužka
Software
- Inkscape
- Tinkercad
- Slicer (v této lekci je použit PrusaSlicer)
II. Zadání
Výběr tematického okruhu
Nejprve se zamyslete, jaký tematický okruh aktuálně probíráte ve své lekci, případně jaké okruhy budou následovat v dalších lekcích učebnice, kterou používáte. Tato témata budou sloužit pro výběr piktogramů na kostky.
Ještě před samotným začátkem práce proveďte dohromady s žáky brainstorming. Promítněte jim hotovou sadu kostek z této lekce, aby si přestavili výsledek této práce. Sada by měla obsahovat minimálně pět kostek, aby byl zajištěn dostatek kombinací. Řekněte žákům, jaké bude téma této sady, a společně vyplňte tabulku pro každou kostku. Vytvořte tabulku s daným tématem jako je uvedeno níže na ukázce.
V ukázce je zvolen anglický jazyk a tematický okruh Travelling, tedy cestování.
TRAVELLING | Strana 1 | Strana 2 | Strana 3 | Strana 4 | Strana 5 | Strana 6 |
Kostka 1 Dopravní prostředky |
auto | letadlo | vlak | autobus | MHD | kolo |
Kostka 2 Ikonické stavby měst |
Londýn Big Ben |
Paříž Eiffelovka |
Sydney Opera |
Gíza Pyramidy |
Řím Koloseum |
Rio de Janeiro Socha |
Kostka 3 S sebou na cesty |
kufr | slovník | ubytování | mapa | peníze | pas |
Kostka 4 Aktivity |
lyžování | noční zábava | pláž | hory | focení | návštěva restaurace |
Kostka 5 Ubytování |
apartmán | se snídaní | hotel | hostel | hamaka | stan |
TIP!
Také počet kostek přizpůsobte vašim možnostem, ale počet 5 je nezbytné minimum pro to, aby se slova často neopakovala.
Tvorba piktogramů
Každý žák může vytvořit celou svoji kostku. Případně, aby práce ubíhala rychleji, mohou kostku tvořit dohromady žáci dva. Znamená to, že každý vytvoří jen polovinu piktogramů a tím pádem úkol zabere jen polovinu času.
Z daných slov je potřeba vytvořit jednoduché piktogramy – ikony. Žáci si otevřou internetový prohlížeč a do vyhledávače obrázků zadají dané slovo ideálně se slovem ikona. Vhodné jsou jednoduché obrázky, černobílé, bez pozadí. Můžete použít i pouhou siluetu obrázků nebo linku. Na ukázce níže uvidíte vhodný výběr obrázků a zvolené letadlo, které je použito v ukázce.
TIP!

Řekněte žákům, ať si otevřou program Inkscape. Po otevření programu žáci vloží zkopírované obrázky pomocí zkratky Ctrl+V případně pomocí Soubor – Importovat a vybrání dřívě uloženého obrázku. Pokud se žákům obrázek ve formátu .png vloží pouze jako černý čtverec, poraďte jim ať jej před vložením do programu nejprve uloží.
Po vložení musí žáci vložený obrázek Vektorizovat. Rozdíl mezi vektorovou a rastrovou (bitmapovou) grafikou je patrný hlavně při několikanásobném zvětšení obrázku. Vektorový objekt bude stále dokonale ostrý, zatímco rastrová grafika se rozdělí na jednotlivé body – pixely. Vektorová grafika tedy vzniká v počítačových programech, zatímco rastrovou můžeme vytvořit externími zařízeními jako jsou např. skener nebo fotoaparát.
TIP!
Kliknutím kdekoliv na obrázek jej žáci označí. Nahoře v liště vyberou Cesta – Vektorizovat bitmapu. Případně stačí kliknout pravým tlačítkem myši a dát stejný příkaz. Otevře se okno s nastavením. Pokud není náhled ideální, je zapotřebí zvýšit nebo snížit Prahovou hodnotu jasu. Po každé úpravě kliknou žáci vlevo pod obrázkem na Aktualizovat. Pokud jsou s výsledkem spokojeni, potvrdí úpravu klinutím na tlačítko Budiž.

Následně se objeví vektorizovaný obrázek přímo na původně vloženém. Je potřeba aby žáci posunuli nově vytvořený obrázek a starý smazali. Pokud má obrázek nějaké části, které nepotřebujeme případně je potřeba, aby žáci provedli jiné úpravy, zvolí si v levé liště Úprava cesta na úrovni uzlů. Pomocí přemístění bodů upraví cestu případně smažou nepotřebné části.
V ukázce je smazána stopa za letadlem, kterou v návrhu nepotřebujeme.

V ukázce můžete vidět zvolené letadlo.

TIP!
III. 3D modelování
Řekněte žákům, ať si otevřou program Tinkercad. Podle modelu tiskárny, kterou máte ve škole k dispozici si žáci upraví rozměry podložky tak, aby seděly s rozměry tiskárny.
V ukázce je použita tiskárna Prusa MK3S má rozměr tiskové plochy 250 x 250 mm.
Následně je potřeba, aby žáci Importovali stažený model kostky a vytvořený piktogram do Tinkercadu. Pomocí import vyberou soubor ze svého počítače a vloží model na plochu. Rozměry jsou již správně nastaveny, tak není třeba nic měnit ani u kostky ani u vytvořeného piktogramu. Pouze u piktogramu musí žáci zatrhnout Umění místo Návrhová plocha.



V ukázce lze vidět, že letadlo má šrafovanou výplň a kostka zvolenou barvu. Šrafovaný tvar se odečte od celku.


IV. 3D tisk
Před vlastním 3D tiskem je nutné model vyslicovat. Je použit software Slicer (v ukázkovém případě použit Prusaslicer). Žáci si otevřou program a importují vybraný .stl soubor. Jelikož se jedná o model, který nebude mechanicky ani teplotně namáhaný, je dobrou volbou materiál PLA (ale lze použít vše, co máte k dispozici). Kvalita tisku bude postačovat standardní. V ukázce jsou použita následující nastavení:
- Výška vrstvy: 0,10 mm
- Podpěry: Všude
- Výplň: 0–10 %
- Perimetry: 2
- Počet plných vrchních a spodních vrstev: 3
V nejužším místě kostky (v místě ohybu hran) je šířka 0,2 mm. Proto je zvolena výška vrstvy 0,1 mm. Jednotlivé vrstvy se při 3D tisku tisknou na kolmo na předchozí. Je tak zaručeno, že se vám ohyb nezlomí.
Dejte si pozor na to, aby žáci omylem nezměnili rozměry modelu. Nastavení samozřejmě uzpůsobte svému modelu a tiskárně. Pro úsporu tiskového času můžete na tiskovou podložku umístit více modelů naráz. Pokud máte velikou podložku jako v ukázkovém případě 250 x 250 mm, vleze se celá sada pěti kostek naráz na tiskovou plochu.
TIP!

Po nastavení vybraných parametrů tisku dáme vpravo dole Slicovat. Nechte žáky si prohlédnout, jak budou vypadat jednotlivé vrstvy tisku pomocí slideru na pravé straně okna.
Zkontrolujte žákům čas tisku v pravém dolním rohu. Po kontrole je třeba vygenerovat G-code. Ten si žáci uloží a je čas tisknout. Po zahájení tisku je potřeba, aby si žáci zkontrolovali minimálně první vrstvu tisku, jestli vše probíhá v pořádku.
Sestavení
Pokud se kostky úspěšně vytiskly, je na čase ji sestavit. K tomu budou žáci potřebovat vteřinové lepidlo a nějaké svorky nebo gumičky pro upevnění. Kostku je potřeba nejprve opatrně sejmout z tiskové plochy. Následně žáci kostku v místech spojů pozohýbají a postupně nalepí všechny hrany vteřinovým lepidlem. Na závěr je potřeba kostku obepnout gumičkami nebo svorkami, dokud lepidlo pořádně nezaschne. Proces žáci postupně zopakují se všemi kostkami.

V. Shrnutí
TIP!
V ukázce se můžete inspirovat příběhem z kostek. Specifikací zadání je použití minulého času. Každý žák řekne jednu větu, která obsahuje slovo na kostce tak, aby navazovala na předchozí.
Žák 1. Jamie decided to take a plane to Nepal.
Žák 2. Because he wanted to go to Himalaya mountains.
Žák 3. He had to sleep in a tent all the time.
Žák 4. And he used a dictionary because he does not speak any Himalayan language.
