Zápich do květináče
Přestáváš se orientovat ve svých rostlinkách? Označ si je praktickými popisky!

Petr Melničuk

25.01.2021

Co budete potřebovat?

Materiál

  • Filament

Nářadí a programy

  • TinkerCad
  • PrusaSlicer

Časová náročnost

  • Modelování 20 minut
  • Tisk cca 30 minut

Obtížnost

  • 3D modelování 1
  • 3D tisk 1

Galerie

I. Uvedení

Pokud začínáš pěstovat vlastní bylinky nebo chceš pojmenovat své rostlinky, může se stát, že se se zvyšujícím počtem v jejich názvech začneš lehce ztrácet. Proto je fajn mít vše označené. V tomto projektu je ukázané jednoduché vytvořené zápichu do květináče pro popis bylinek nebo květin. Design je samozřejmě čistě na tobě a můžeš experimentovat s různými možnostmi.

II. Výroba

Krok 1: V pravé záložce vyber pravítko a umísti ho na pracovní plochu. Pravítko ti v dalších krocích umožní přesné umístění objektů. Doporučiji jej umístit do vrchní části, jelikož směrem dolů bude stopka.

Krok 2: Ze záložky vyber tvar, který by se líbil jako základ pro cedulku a umísti ho na pracovní plochu. Já v tomto příkladě zvolil n-boký hranol. Rozměry jsou v tuto chvíli také na tobě, popřemýšlej jak velkou cedulku chceš mít a jakou bude mít tloušťku stěny.

Krok 3: Já jsem zvolil rozměry 60x35x3 mm. Umísti si střed na začátek pravítka. V tuto chvíli je důležité napsat, že si můžeš přepínat zda se vzdálenost mezi pravítkem a objektem počítá od prostředku tělesa nebo jeho koncovým bodem. Většinou jsem využíval  středový bod, zde je jen potřeba si pohlídat zelenou Z kótu, protože pokud ji nastavíš na 0, tak bude objekt polovinou výšky pod podložkou.

Krok 4: Vytvoř si ještě jeden stejný tvar s rozměry například menší o 4 mm. Místo tvaru však vybereme díru (šrafování) čímž vytvoříme zahloubení pro text. Nastav rozměry a a vyzvidni ji o polovinu výšky cedulky v ose Z.  V tuto chvíli provedeme seskupení, to se provádí označením jednotlivých objektů s přidržením Shiftu. Jakmile máš označeny všechny objekty můžeš kliknout na ikonku seskupení nebo použít zkratku Ctrl + G. Tímto dosáhneme toho, že s celou cedulkou můžeme pracovat jako z celkem, takže ji můžeme jednoduše přesouvat nebo třeba menit rozměry, aniž by se pokazil design.

Krok 5: Na cedulce už chybí jen text. Je tu na tobě, aby jsi vyzkoušel jaká velikost, fond a umístění se ti bude líbit nejvíce. Pro přehlednost si můžeš změnit barvu textu. Jakmile budeš s textem spokojen/á můžeš vše opět seskupit.

Krok 6: Nyní je čas začít pracovat na stopce. Pro tyto účely můžeš použít kvádr o stejné výsce jako má cedulka a délce dle uvážení. Pohlídej si aby kvádr začínal uvnitř rámu a nezasahoval i mimo něj.

Krok 7: Jako špička se dá využít položený trojboký hranol otočením o 90 stupňů. Tímto je základ dokončen a můžeš vše seskupit. 

Krok 8: Aktuálně už máš v TinkerCadu hotovo. Vyexportuj si model do formátu STL kliknutím na export a .STL.

Krok 9: Konečně se můžeš pustit do nastavování tisku. Zapni PrusaSlicer a přetáhni soubor na podložku (můžeš také provést přes funkci import). V pravé záložce vybereme výšku vrstvy, doporučuji mezi 0.10-0.20 mm a materiál ze kterého budeme tisknout. Zvolíme tiskárnu, kterou máme k dispozici a hustotu výplně mezi 10 – 20 %. Po provedení tohoto nastavení klikneme na slicovat.

Krok 10: Pomocí posuvníku si můžeš prohlédnout jednotlivé vrstvy a zjistit jak bude tisknutí jednotlivých vrstev probíhat. Najdi si první vrstvu s textem a klikni na +. Tímto dosáhneš toho, že se tisk u této vrstvy přeruší a umožní ti vyměnění filamentu.

Krok 11: Po slicování se ti v pravém dolním rohu objeví informace o tisku včetně délky potřebného filamentu a odhadovaného času. Kliknutím na Exportovat G-code si ulož soubor na paměťovou kartu a můžeš se pustit do tisku!

Krok 12: Zaveď první filament, vyčisti podložku a pusť tisk. Jakmile tiskárna dojede na úroveň textu, vyměň filament a potvrď pokračování.

Krok 13: Teď už jen najdi místo, kam zápich umístíš a máš hotovo.

III. Shrnutí/Tipy

  • Rozměry je potřeba upravit podle délky nápisu
0 KOMENTÁŘŮ

0 komentáøù

Přidat komentář

Další projekty

Obléhací klání

Obléhací klání

Máte rádi historii a historické zbraně? Pak je tato lekce pro vás jako stvořená. V průběhu lekce se seznámíte s obléhacími válečnými stroji, které se zrodily již v antice. Tentokrát se dozvíte něco o historickém zařazení, vývoji a konstrukci. V druhé části lekce si navrhnete i vlastní zmenšený model. Inspirací vám mohou být existující historické trebuchety, katapulty nebo praky, ale fantazii se meze nekladou a můžete využít i svůj vlastní návrh mechanismu, který katapultuje projektily. Po vytištění a sestavení modelu můžete společně se spolužáky uspořádat klání a otestovat tak, který mechanismus nebo čí stroj je nejlepší!

Nebojte se zlomků

Nebojte se zlomků

Zlomky patří mezi nejdůležitější základní věci, které se v matematice učí. Člověk je používá každý den, i když si to ani nemusí uvědomit. Určitě už jste dělili pizzu nebo koláč na několik stejných dílů nebo taťka doma řezal laťku na dvě stejné části. Je proto nutné, aby každý do této kapitoly investoval trochu více svého času, protože se se zlomky bude setkávat a využívat je velice často.
V této lekce si tak mohou všichni připravit jednoduchou pomůcku pro pochopení úplných základů zlomků. A navíc kromě procvičování zlomků si ve volných chvílích mohou stavět, na co zrovna mají chuť!

Jak se hýbe naše kostra?

Jak se hýbe naše kostra?

Zajímalo vás někdy, jak se všechny stroje pohybují? A kdo všechny ty pohyby vymyslel? A víte, že ten základní pohyb možná vychází z něčeho, co sami dobře znáte? V této lekci se dozvíte základní kloubní spojení lidského těla, jejich pohyblivost a omezení. Kloub je totiž spojení a zároveň ohebné místo dvou nebo více se vzájemně dotýkajících kostí. To stejné je kloub z mechanického hlediska.
V této lekci si představíte základní kloubní spojení lidského těla. Ty převedete na jednoduché mechanické klouby, vymodelujete a na závěr vytisknete na 3D tiskárně. Žáci tak zjistí, že většina základních mechanických pohybů mají původ v těch organických v našem těle. Získané znalosti pak mohou žáci využít v praxi při návrhu ohebných spojů.

Švihej!

Švihej!

Co takhle si dát mezi sebou soutěž o to, kdo vydrží déle skákat přes švihadlo? Nebo se naučit nové triky jako vajíčko nebo dvakrát omotat švihadlo na jeden výskok? Ne v každé škole jsou ideální pomůcky pro všechny žáky ve třídě. V této lekci mohou žáci všechno vyzkoušet pomocí vlastního švihadla, které si navrhnou a sami vyrobí!
Nejen předměty jako matematika mohou využívat nové technologie. Své uplatnění najdou i v tělocviku! Ne každému půjde vše napoprvé. Právě příležitost zažít a opakovaně překonat neúspěch je klíčovou zkušeností pro budování zdravé sebedůvěry.

Pin It on Pinterest

Share This