Vykrajovátko
Chceš upéct perníčky, ale nabídka vykrajovátek z vánočních trhů ti nestačí? Vytiskni si jednoduše své originální!

Petr Melničuk

23.07.2020

Co budete potřebovat?

Materiál

  • Filament

Nářadí a programy

  • Fusion 360
  • PrusaSlicer

Časová náročnost

  • Modelování 15 minut
  • Tisk dle velikosti cca 2 hodiny

Obtížnost

  • 3D modelování 1
  • 3D tisk 1

Galerie

I. Uvedení

Autor: Petr Melničuk

Vlastní vykrajovátko na perníčky nebo linecké.

Inspirace

II. Výroba

Krok 1: Základem je najít si vhodný vektorový obrázek formátu SVG, ze kterého budeme vykrajovátko tvořit. Mělo by být jasně definované, podle které čáry se bude odkrajovat, a které oblasti budou obtištěny. Návod na převedení obrázku do formátu SVG najdeš také v tutoriálu pro Inkscape.

Krok 2: Tento obrázek naimportuj do Fusionu 360 pomocí funkce import v záložce nástrojů Solid -> Insert -> Insert SVG. Následně si vyber rovinu, ve které chceš pracovat (v mém případě XY), klikneni na select file a vyber svůj obrázek.

Krok 3: Obrázek si můžeš myší nebo pomocí souřadnic posunout na místo, kde se ti s ním bude dobře pracovat a potvrď OK. Následně si celý náčrt označ a pravým tlačítkem otevřeš možnosti, kde zmáčkni Fix/Unfix, to ti umožní práci s náčrtem v dalších krocích. Na konci tohoto kroku by jsi  měl mít vložený náčrt a všechny čáry by měly být modré.

Krok 4: Nyní můžeš provést vysunutí odkrajovací části. Klikni v liště na Surface -> Extrude a zvol si obvodovou linku (pokud jich máš více přidržením Shiftu můžš naklikat všechny a pracovat s nimi zároveň), do tabulky potom zadej o kolik chceš vysunout a potvrď.

Krok 5: V tomto kroku provedeme vysunutí obtiskových částí. V liště si přepni na záložku Solid a vybereme Extrude. Pokud nevidíš tvou předlohu, můžeš si zapnout viditelnost náčrtu vlevo na liště, kliknutím na oko. Označ si všechna místa k vysunutí pomocí přidržení Shiftu a znovu zadej o kolik chceš vysunout.

Krok 6: Pokud vidíš, že je potřeba propojit některé části, aby držely spojené, rozklikni si Sketch v levé liště. Zde klikni na Lines a vytvoř pruhy napříč modelem. Tyto oblasti vysuň úplně stejně jako v kroku 5, ovšem o menší vzdálenost, aby se neotiskovaly do těsta.

 
Krok 7: V tuto chvíli máš ve Fusionu 360 vše hotové, tudíž  můžeš model uložit a exportovat do formátu STL.

 
Krok 8: Tento soubor vlož do PrusaSliceru přetažením nebo přes funkci importovat. Zde můžeš ještě dodatečne upravit rozměry, pokud jsi tak tak neudělal ve Fusionu. Když zámek svítí, znamená to, že změněním jednoho rozměru se změní ostatní ve stejném poměru. Tohoto bych doporučil využít a poupravit si model na požadovaný rozměr, následně zámek odkliknout a přepsat Z rozměr na původní, aby se zachovaly namodelované výšky.

 
Krok 9: Zvol si z jakého materiálu budeš tisknout a nastav hustotu výplně (doporučuji mezi 15%-25%). A můžeš exportovat G-code na paměťovou kartu od tiskárny.

Krok 10: Vlož kartu do tiskárny, vyčisti podložku, zaveď materiál, spusť tisk a můžeš jít připravovat těsto!

III. Shrnutí/Tipy

  • Výšku je potřeba zvážit dle toho co budeš vykrajovat.
0 KOMENTÁŘŮ

0 komentáøù

Přidat komentář

Další projekty

Obléhací klání

Obléhací klání

Máte rádi historii a historické zbraně? Pak je tato lekce pro vás jako stvořená. V průběhu lekce se seznámíte s obléhacími válečnými stroji, které se zrodily již v antice. Tentokrát se dozvíte něco o historickém zařazení, vývoji a konstrukci. V druhé části lekce si navrhnete i vlastní zmenšený model. Inspirací vám mohou být existující historické trebuchety, katapulty nebo praky, ale fantazii se meze nekladou a můžete využít i svůj vlastní návrh mechanismu, který katapultuje projektily. Po vytištění a sestavení modelu můžete společně se spolužáky uspořádat klání a otestovat tak, který mechanismus nebo čí stroj je nejlepší!

Nebojte se zlomků

Nebojte se zlomků

Zlomky patří mezi nejdůležitější základní věci, které se v matematice učí. Člověk je používá každý den, i když si to ani nemusí uvědomit. Určitě už jste dělili pizzu nebo koláč na několik stejných dílů nebo taťka doma řezal laťku na dvě stejné části. Je proto nutné, aby každý do této kapitoly investoval trochu více svého času, protože se se zlomky bude setkávat a využívat je velice často.
V této lekce si tak mohou všichni připravit jednoduchou pomůcku pro pochopení úplných základů zlomků. A navíc kromě procvičování zlomků si ve volných chvílích mohou stavět, na co zrovna mají chuť!

Jak se hýbe naše kostra?

Jak se hýbe naše kostra?

Zajímalo vás někdy, jak se všechny stroje pohybují? A kdo všechny ty pohyby vymyslel? A víte, že ten základní pohyb možná vychází z něčeho, co sami dobře znáte? V této lekci se dozvíte základní kloubní spojení lidského těla, jejich pohyblivost a omezení. Kloub je totiž spojení a zároveň ohebné místo dvou nebo více se vzájemně dotýkajících kostí. To stejné je kloub z mechanického hlediska.
V této lekci si představíte základní kloubní spojení lidského těla. Ty převedete na jednoduché mechanické klouby, vymodelujete a na závěr vytisknete na 3D tiskárně. Žáci tak zjistí, že většina základních mechanických pohybů mají původ v těch organických v našem těle. Získané znalosti pak mohou žáci využít v praxi při návrhu ohebných spojů.

Švihej!

Švihej!

Co takhle si dát mezi sebou soutěž o to, kdo vydrží déle skákat přes švihadlo? Nebo se naučit nové triky jako vajíčko nebo dvakrát omotat švihadlo na jeden výskok? Ne v každé škole jsou ideální pomůcky pro všechny žáky ve třídě. V této lekci mohou žáci všechno vyzkoušet pomocí vlastního švihadla, které si navrhnou a sami vyrobí!
Nejen předměty jako matematika mohou využívat nové technologie. Své uplatnění najdou i v tělocviku! Ne každému půjde vše napoprvé. Právě příležitost zažít a opakovaně překonat neúspěch je klíčovou zkušeností pro budování zdravé sebedůvěry.

Pin It on Pinterest

Share This