Stojan na tužky
Konec lovení propisek po stole.

Petr Melničuk

15.10.2020

Co budete potřebovat?

Materiál

  • Filament

Nářadí a programy

  • Fusion 360
  • PrusaSlicer

Časová náročnost

  • Modelování 30 minut
  • Tisk cca 12 hodiny (dle struktury)

Obtížnost

  • 3D modelování 1
  • 3D tisk 1

Galerie

I. Uvedení

Autor: Petr Melničk

Ukázka možného modelování stojánku na tužky. V tomto postupu je ukázáno několik věcí, které možné při navrhování podobného stojanu využít.

II. Výroba

Krok 1: V záložce Solid klikneme na create sketch a zvolíme pracovní rovinu XY.

Krok 2: V záložce Solid rozklikni lištu create a klikni na možnost coil. Klikni na střed roviny a zadej rozměr, který chceš, aby měl stojan uvnitř (já dal 70 mm). Po potvrzení se ti vpravo otevře nabídka s možnostmi.

Krok 3: Zde máš možnost vyzkoušet plno variant a vybrat takovou, která podle tebe bude vypadat nejlépe (dej si však pozor na malé stoupání, je možné, že při malém stoupání budeš potřebovat při tisku podpory). Mezi hlavní věci však patří nastavení výšky, tloušťka vlákna a počet otáček kolem osy (já v tomto případě zvolil následovně: 100 mm, 5 mm a jednu otáčku). Dále si však můžeš změnit i tvar vlákna.

Krok 4: V tomto kroku vytvoříme kopie již navoleného vlákna. V záložce Solid, znovu rozklikni create a v druhé polovině najdeš možnost pattern a uvnitř circular pattern. Otevřou se ti možnosti. Zde je důležité, abys vybral v nabídce pattern type možnost bodies. Následně vyber vytvořené vlákno a překlikni na výběr osy (Axis), dle které bude provedena rotace. Jako poslední věc v tomto kroku je zvolení z kolika vláken chceš mít stojan tvořený.

Krok 5: Následně jsem použil možnost mirror pro vytvoření propojených šroubovic. Tuto možnost opět najdeš rozkliknutím možnosti create v záložce solid. Potom jen vyber podržením shiftu všechny tělesa které chceš zrcadlit a jednu z kolmých rovin. 

Krok 6: Pro větší pevnost a záruku, že nebudou potřeba při tisku podpory jsem ještě vytvořil podpůrné sloupky. Opět v záložce Solid vytvoříš novou sketch v rovině XY a nakreslíš kužnici ve správné vzdálenosti.

Krok 7: Následně jsem provedl vytažení díry pomocí funkce Extrude ze záložky Solid. Po kliknutí na náčrt kružnice se objeví možnosti (pokud náčrt nevidíš, ujisti se, že máš zapnutou viditelnost sketche značenou očičkem v levém rozbalovacím seznamu) . Zde vyber o kolik chceš díru vysunout (o něco větší než je tloušťka stěny) a směr vysunutí a v možnosti Operation vyber New Body.

Krok 8: Důvod výberu New Body v minulém kroku byl, aby se teď dalo lépe provést namnožení sloupků. To se provede úplně stejně jako v kroku 4 pomocí funkce circular pattern.

Krok 9: V záložce Solid klikni na create sketch a znovu vyber rovinu XY. Následně ze záložky Sketch vyber možnost kreslení kružnice a vytvoř kružnici s poloměrem, který jsi zvolil na začátku plus šířku vlákna (v mém případě 70 + 5 mm).

Krok 10: Jakmile máš hotovo, můžeš se přepnout zpátky do záložky solid, kde použijeme funkci vysunutí (extrude). Klikni na vytvořenou kružnici a otevře se ti nabídka. Jelikož potřebujeme provést vysunutí na obě strany, abychom zakryli hrany, přepni v záložce direction na možnost two sides. Následně na nastav rozměr obou částí tak, aby konec nikde nevyčníval. V dolní části můžeš provést také rozšíření pomocí možnosti taper angle. Před potvrzením nezapomeň přepnout operaci na Join, aby se obě tělesa propojila.

Krok 11: Rozklikni záložku Sheet Metal -> Construct -> Offset plane. Toto nám pomůže vytvořit sketch nahoře stojanu.

Krok 12: Klikni na vrchní část dna a zadej výšku stojanu. Po potvrzení se ti vytvoří roviny, ve které budeme moct vytvořit další sketch.

Krok 13: V záložce Solid opět klikni na vytvoření nové sketche a vyber nově vytvořenou rovinu. 2 kružnice, jednu stejně velkou jako podstavu a druhou o dvojnásobek poloměru vlákna menší.

Krok 14: Znovu se vrať do záložky Solid a klikni na vysunutí (extrude). Zvol prstenec a v možnosti extend zvol možnost To object

Krok 15: Pokud tak provedeš model by měl vypadat podobně jako na obrázku.

Krok 16: V tuto chvíli máš ve Fusionu 360 vše hotové, tudíž  můžeš model uložít a exportovat do formátu STL. V levém horním rohu otevři nabídku File a klikni na Export v nabídce formátů najdi možnost STL.

Krok 17: Tento soubor přetáhni do programu PrusaSlicer. Nastav z jakého materiálu budeš tisknout a nastav hustotu výplně (doporučuji mezi 15%-25%). A můžeš exportovat G-code na paměťovou kartu od tiskárny.

III. Shrnutí/Tipy

  • Dávej si pozor na to, aby jestli je tvůj návrh možné vytisknout bez podpor, jinak riskuješ, že se ti celý model při tisku zřítí.
0 KOMENTÁŘŮ

0 komentáøù

Přidat komentář

Další projekty

Obléhací klání

Obléhací klání

Máte rádi historii a historické zbraně? Pak je tato lekce pro vás jako stvořená. V průběhu lekce se seznámíte s obléhacími válečnými stroji, které se zrodily již v antice. Tentokrát se dozvíte něco o historickém zařazení, vývoji a konstrukci. V druhé části lekce si navrhnete i vlastní zmenšený model. Inspirací vám mohou být existující historické trebuchety, katapulty nebo praky, ale fantazii se meze nekladou a můžete využít i svůj vlastní návrh mechanismu, který katapultuje projektily. Po vytištění a sestavení modelu můžete společně se spolužáky uspořádat klání a otestovat tak, který mechanismus nebo čí stroj je nejlepší!

Nebojte se zlomků

Nebojte se zlomků

Zlomky patří mezi nejdůležitější základní věci, které se v matematice učí. Člověk je používá každý den, i když si to ani nemusí uvědomit. Určitě už jste dělili pizzu nebo koláč na několik stejných dílů nebo taťka doma řezal laťku na dvě stejné části. Je proto nutné, aby každý do této kapitoly investoval trochu více svého času, protože se se zlomky bude setkávat a využívat je velice často.
V této lekce si tak mohou všichni připravit jednoduchou pomůcku pro pochopení úplných základů zlomků. A navíc kromě procvičování zlomků si ve volných chvílích mohou stavět, na co zrovna mají chuť!

Jak se hýbe naše kostra?

Jak se hýbe naše kostra?

Zajímalo vás někdy, jak se všechny stroje pohybují? A kdo všechny ty pohyby vymyslel? A víte, že ten základní pohyb možná vychází z něčeho, co sami dobře znáte? V této lekci se dozvíte základní kloubní spojení lidského těla, jejich pohyblivost a omezení. Kloub je totiž spojení a zároveň ohebné místo dvou nebo více se vzájemně dotýkajících kostí. To stejné je kloub z mechanického hlediska.
V této lekci si představíte základní kloubní spojení lidského těla. Ty převedete na jednoduché mechanické klouby, vymodelujete a na závěr vytisknete na 3D tiskárně. Žáci tak zjistí, že většina základních mechanických pohybů mají původ v těch organických v našem těle. Získané znalosti pak mohou žáci využít v praxi při návrhu ohebných spojů.

Švihej!

Švihej!

Co takhle si dát mezi sebou soutěž o to, kdo vydrží déle skákat přes švihadlo? Nebo se naučit nové triky jako vajíčko nebo dvakrát omotat švihadlo na jeden výskok? Ne v každé škole jsou ideální pomůcky pro všechny žáky ve třídě. V této lekci mohou žáci všechno vyzkoušet pomocí vlastního švihadla, které si navrhnou a sami vyrobí!
Nejen předměty jako matematika mohou využívat nové technologie. Své uplatnění najdou i v tělocviku! Ne každému půjde vše napoprvé. Právě příležitost zažít a opakovaně překonat neúspěch je klíčovou zkušeností pro budování zdravé sebedůvěry.

Pin It on Pinterest

Share This