Mýdelník
Už nikdy víc rozblemcané mýdlo stojící v kaluži vody.

Petr Melničuk

08.02.2021

Co budete potřebovat?

Materiál

  • Filament

Nářadí a programy

  • TinkerCad
  • PrusaSlicer

Časová náročnost

  • Modelování 20 minut
  • Tisk dle designu

Obtížnost

  • 3D modelování 1
  • 3D tisk 1

Galerie

I. Uvedení

V tomto pojektu je ukázán návod na vytvoření vlastního mýdelníku s otvory na odkapávání vody. Mýdelník je zároveň rozkládací, což zajišťuje jednoduché čištění.

II. Výroba

Krok 1: V pravé záložce vyber pravítko a umísti ho na pracovní plochu. Pravítko ti v dalších krocích umožní přesné umístění objektů. Doporučiji jej umístit do vrchní části, jelikož směrem dolů bude stopka.

Krok 2: Ze záložky základních tvarů si vyber tvar, který bude mýdelník mít. Pro začátek bych doporučil kvádr. Naměř si rozměry jaké budeš potřebovat a dle toho nastav velikost.

Krok 3: Nyní uděláme vyhloubení. To můžeme udělat vybráním stejného traru a v jeho možnostech klikneme místo barevného kolečka (těleso) na šrafované kolečko (díra). Rozměry díry záleží na tom, jak tloustou stěnu chceme mít. Pokud například chceme mít stěny tlusté 2mm nastavíme délku a šířku díry o 4 mm menší než má původní těleso. Pak už je jen potřeba posunou díru o trochu nahoru, aby jsme si nevymazali dno. To je možné udělat buď tažením šipky pro posuv nebo nastavením zeleného rozměru. V tuto chvíli je důležité napsat, že si můžeš přepínat, zda se vzdálenost mezi pravítkem a objektem počítá od prostředku tělesa nebo jeho koncovým bodem pomocí kliknutí na tři čárky v kolečku na začátku pravítka. Většinou jsem využíval středový bod, zde je jen potřeba si pohlídat zelenou Z kótu (rozměry nahoru a dolů), protože pokud ji nastavíš na 0, tak bude objekt polovinou výšky pod podložkou.

Krok 4: Jakmile máš nastaveny rozměry a polohu tělesa a díry, můžeš provést seskupení. To se provádí označením jednotlivých objektů s přidržením Shiftu. Jakmile máš označeny všechny objekty můžeš kliknout na ikonku seskupení nebo použít zkratku Ctrl + G. Tímto dosáhneme toho, že se kvádr vykrojí.

Krok 5: V tuto chvíli vytvoříme platformu, na které bude mýdlo položeno. Můžeš si vytvořit vlastní návrh pomocí skládání základních tvarů dohromady s vykrajováním děr pomocí seskupení, podobně jako na začátku, anebo můžeš jednoduše vybrat nějaký složitější tvar ze záložky generátory tvarů -> vše. Já zde zvolil kosočtverečnou mřížku, jelikož má potřebný tvar a zároveň umožní snadné odkapávání vody. Následně platformě nastav délku a šířku asi o 1 mm menší než je díra, do které bude vkládána, aby jsi měl/a jistotu, že do sebe součásti bez problému zapadnou.

Krok 6: Nyní je ještě potřeba udělat zarážky, které budou platformu podepírat. Toto jde udělat mnoha způsoby, já se rozhodl pro zkopírování již vytvořeného kvádru jednoduše pomocí označení a použití zkratek ctrl + c a ctrl + v. Délku a šířku zkopírovaného kvádru jsem nastavil menší o tloušťky stěn a výšku tak, aby i po vložení platformy byly stěny vnějšího kvádru vyšší a sloužily jako zarážky pro mýdlo, aby nesklouzlo.

Krok 7: Teď umístíme nově vytvořený kvádr na začátek pravítka, aby byl přesně uprostřed mýdelníku a provedeme seskupení.

Krok 8: Aktuálně už máš v TinkerCadu hotovo. Vyexportuj si model do formátu STL kliknutím na export a .STL.

Krok 9: Konečně se můžeš pustit do nastavování tisku. Zapni PrusaSlicer a přetáhni soubor na podložku (můžeš také provést přes funkci import). V pravé záložce vybereme výšku vrstvy, doporučuji mezi 0.10-0.20 mm a materiál ze kterého budeme tisknout. Zvolíme tiskárnu, kterou máme k dispozici a hustotu výplně mezi 10 – 20 %. Po provedení tohoto nastavení klikneme na slicovat.

Krok 10: Po slicování se ti v pravém dolním rohu objeví informace o tisku včetně délky potřebného filamentu a odhadovaného času. Kliknutím na Exportovat G-code si ulož soubor na paměťovou kartu a můžeš se pustit do tisku!

III. Shrnutí/Tipy

  • Základnu a platformu můžeš vytisknout ze dvou různých barev. Stačí naslicovat každý objekt zvlášť a nejdříve vytisknout jednu část jednou barvou a druhou následně jinačí.
0 KOMENTÁŘŮ

0 komentáøù

Přidat komentář

Další projekty

Obléhací klání

Obléhací klání

Máte rádi historii a historické zbraně? Pak je tato lekce pro vás jako stvořená. V průběhu lekce se seznámíte s obléhacími válečnými stroji, které se zrodily již v antice. Tentokrát se dozvíte něco o historickém zařazení, vývoji a konstrukci. V druhé části lekce si navrhnete i vlastní zmenšený model. Inspirací vám mohou být existující historické trebuchety, katapulty nebo praky, ale fantazii se meze nekladou a můžete využít i svůj vlastní návrh mechanismu, který katapultuje projektily. Po vytištění a sestavení modelu můžete společně se spolužáky uspořádat klání a otestovat tak, který mechanismus nebo čí stroj je nejlepší!

Nebojte se zlomků

Nebojte se zlomků

Zlomky patří mezi nejdůležitější základní věci, které se v matematice učí. Člověk je používá každý den, i když si to ani nemusí uvědomit. Určitě už jste dělili pizzu nebo koláč na několik stejných dílů nebo taťka doma řezal laťku na dvě stejné části. Je proto nutné, aby každý do této kapitoly investoval trochu více svého času, protože se se zlomky bude setkávat a využívat je velice často.
V této lekce si tak mohou všichni připravit jednoduchou pomůcku pro pochopení úplných základů zlomků. A navíc kromě procvičování zlomků si ve volných chvílích mohou stavět, na co zrovna mají chuť!

Jak se hýbe naše kostra?

Jak se hýbe naše kostra?

Zajímalo vás někdy, jak se všechny stroje pohybují? A kdo všechny ty pohyby vymyslel? A víte, že ten základní pohyb možná vychází z něčeho, co sami dobře znáte? V této lekci se dozvíte základní kloubní spojení lidského těla, jejich pohyblivost a omezení. Kloub je totiž spojení a zároveň ohebné místo dvou nebo více se vzájemně dotýkajících kostí. To stejné je kloub z mechanického hlediska.
V této lekci si představíte základní kloubní spojení lidského těla. Ty převedete na jednoduché mechanické klouby, vymodelujete a na závěr vytisknete na 3D tiskárně. Žáci tak zjistí, že většina základních mechanických pohybů mají původ v těch organických v našem těle. Získané znalosti pak mohou žáci využít v praxi při návrhu ohebných spojů.

Švihej!

Švihej!

Co takhle si dát mezi sebou soutěž o to, kdo vydrží déle skákat přes švihadlo? Nebo se naučit nové triky jako vajíčko nebo dvakrát omotat švihadlo na jeden výskok? Ne v každé škole jsou ideální pomůcky pro všechny žáky ve třídě. V této lekci mohou žáci všechno vyzkoušet pomocí vlastního švihadla, které si navrhnou a sami vyrobí!
Nejen předměty jako matematika mohou využívat nové technologie. Své uplatnění najdou i v tělocviku! Ne každému půjde vše napoprvé. Právě příležitost zažít a opakovaně překonat neúspěch je klíčovou zkušeností pro budování zdravé sebedůvěry.

Pin It on Pinterest

Share This